+372 5553 6525 info@blissest.com

Kuidas vaatamata pimedusele olla rõõmus?

Kuidas vaatamata pimedusele olla rõõmus?

Talv on kohe saabumas, kuid pimedus on juba kohal. Uuringute põhjal kannatab 10–20% põhjapoolkeral elavatest inimestest talvemasenduse all. Kuidas seda vältida ja vaatamata pimedusele olla rõõmus?

Me elame piirkonnas, kus umbes pool aastast on suhteliselt või isegi väga pime. Päevad on lühikesed, päikesevalgust vähe ning keskkonda valitseb süngus. Meie organism vajab aga looduslikku päevavalgust, et toota D-vitamiini, reguleerida hormoone ja igapäevast elurütmi, eriti just magamise ja söömisega seotud tegevusi.

Talvel on Eestis loomulikku valgust väga vähe ning see mõjutab ka meie hormoone, mis võivad tasakaalust välja minna. Keha on segaduses ja nõnda saavad puudutatud ka meie meeleolud, mis võivad muutuda melanhoolseks, pahuraks või isegi depressiivseks.

Õnneks on keemiliste antidepressantide asenduseks palju teisi võimalusi, mis aitavad talvemasendust ennetada ning säilitada positiivsust ja rõõmsat meelt. Millised need on?

  • Puhka ja tee lõunauinakuid – piisav uni öösiti ja päevasel ajal lühikesed puhkehetked ning uinakud annavad energiat ning pakuvad kehale hea võimaluse energiat taastada.
  • Mõtle positiivselt – emotsioonid on tugevalt seotud meie mõtlemisviisidega. Jälgi oma mõtteid, et need oleksid positiivsed, toetavad ja innustavad. Võid endale teha ka nimekirja inspireerivatest lausetest ning neid endale iga päev ette lugeda.
  • Söö puhast ja tervendavat toitu – söök on paljudele lohutus ja emotsioonide allasurumise viis, kuid toit võib meid muuta haigeks, väsinuks ja negatiivseks. Puhas ja kehatüübile õige toitumine hoiab meid aga tervena. Talvel võiks tarbida rohkem vürtse, sest need mõjuvad kehale ravimina.
  • Loo mõnus keskkond – süüta küünlad, tee kaminasse tuli, joo head teed, pane põlema viiruk ehk teisisõnu muuda end ümbritsev keskkond ilusaks, harmooniliseks ja õdusaks.
  • Suhtle meeldivate inimestega – inimesed, kellega suhtleme, mõjutavad meid palju. Pole mõtet lävida inimestega, kes ei tekita meis head, hoitud ja väärtustatud tunnet. Meie aeg on iga päev piiratud, mistõttu tasub eriti hoolikalt mõelda, kellele seda kulutada.
  • Kuula positiivset muusikat – uuringud näitavad, et muusikal on meeleolule, tervisele ja eluviisile suur mõju. Pimedal ajal pööra muusikale rohkem tähelepanu – milline on kuulatava meloodia helistik, tempo, laulude sõnum? Muusika võib meid muuta närviliseks, lootusrikkaks, kurvaks jne.
  • Tee tegevusi, mis muudavad sind õnnelikuks – seda nõuannet peaksime olenemata aastaajast järgima iga päev, kuid talvel on eriti oluline tegeleda just nende tegevustega, mis toodavad õnnehormooni ja muudavad meid rõõmsaks.
  • Armasta ja ole tänulik – inimesed, kelle südames on tänulikkus ja armastus, on elu, ümbritseva, iseenda ja teiste suhtes oluliselt hellemad, positiivsemad ja õnnelikumad. Leia endas üles tänulikkus ja toida armastust, nii kaob ka talvemasendus.
  • Jaluta värskes õhus – isegi vähese päevavalgusega ajal vajab organism siiski värsket õhku. Tee iga päev jalutuskäike, tuuluta ruume ning konditsioneeritud õhule eelista värsket. Puhas õhk turgutab meeli ja toetab keha.
  • Valgusravi – talvemasendus tekib suuresti valguse puudusest. Seetõttu on erinevad valgusravi meetodid heaks võimaluseks ennetada ja ravida melanhooliat.
  • Hoolitse enda keha ja meele eest – jooga, mediteerimine, vabastavad hingamised, ilusad kontserdid, massaaž, füüsiline treening – võimalusi, kuidas oma keha ja meele eest hoolt kanda, on rohkelt. Enda eest hoolitsemine hoiab eemal masenduse ja toob rõõmu.

Raskematel juhtudel määratakse talvemasendusega hakkama saamiseks antidepressandid, kuid keemia söömise asemel tasub proovida ülalmainitud variante. Me kõik saame enda meeleolu, tuju, keha ja vaimu heaks teha ära rohkem kui arvame.

Haiguste ravimise asemel tasub neid ennetada. Selle kõige olulisemaks teguriks on tarbitav toit. Keha vajab iga päev õiget ja puhast toitu, mis toetaks ja tervendaks organismi. Mitmekülgne valik, erinevad ravivad vürtsid ja puhtad toorained on olulised komponendid talvekaamose ennetamisel ning leevendamisel.

NB! Soovime sulle tänutäheks kinkida e-raamatu “Tervislik eluviis”. Leiad siit 10 lihtsat harjumust kuidas muuta oma elu tervislikumaks kohe täna! Lihtsalt kliki siia ja telli e-raamat oma emailile.